Dag 20 : Holbrook - Meteor Crater - Phoenix

27 juli 2012

Onze reis zit er bijna op. Vandaag rijden we terug naar Phoenix.
Een rit van ongeveer 390 km, maar helemaal via de autostrade.

Om 10 u zijn we bij Meteor Crater (tussen Winslow en Flagstaff)
Op de parking maakt mijn zoon een foto van zijn lievelingsauto, een Dodge Challenger.
(nog niet wetende dat dat onze huurauto zou worden tijdens onze vakantie van 2013)



Eerst stoppen we bij het visitor center waar je meer uitleg over meteoren vindt.



De meteoor die hier neerkwam woog waarschijnlijk 300.000 ton en had een diameter van 50 m.
Aan bijna 40.000 km per uur smakte hij tegen de aarde en liet een krater(ke) na van 173 m diep, diameter 1200 m, omtrek 3,6 km. Kortom, een mega groot gat.
(voor onze vakantie volgde ik de reeks Billy Connolly's Route 66 en ik kan me helemaal vinden in zijn quote: what a hole!)

En dan gaan we naar buiten. Er zijn paden waar je zonder gids mag komen. Enkele keren per dag is er ook een geleide tour over de rim.
(als de krater een theater zou zijn, zou hij plaats bieden aan 2 miljoen mensen ! impressive)




Om je een idee van de grootte te geven, die ene rots (recht - midden op de foto) is zo groot als een huis.
(ook op de linkse foto te zien in het midden van de kraterrand)


Ik dacht vooraf dat dit een echt mannen-ding zou zijn maar uiteindelijk vond ik het best wel interessant om gezien te hebben.

In de namiddag komen we aan in Anthem.
Bij de Outlets at Anthem laat ik mijn credit card overuren maken.
Vooraf thuis had ik al gekeken welke winkels er waren en waar ze precies gelegen zijn. Dat bespaart je ter plekke veel zoekwerk. We blijven hier ongeveer 2 uren en beginnen dan aan het laatste stukje voor vandaag.

We komen terug cactussen tegen en de temperatuur stijgt naar 109° F (42.78° C).
Da's duidelijk, we zijn weer in Phoenix.



Via 'onze' Walmart rijden we naar het hotel.
We slaan nog een laatste voorraadje in (oa Thousand Island saus voor thuis, steaksaus, ...).

's Avonds gaan we eten in het Hard Rock Café.