Dag 8 : Grand Canyon - Bright Angel Trail

15 juli 2012

Om 5 u 15' staan we op. Vandaag staat een afdaling in de canyon op het programma.
Bright Angel Trail tot Plateau Point en terug. 12 mijl = 19,2 km

We wandelen eerst tot bij de Maswik Lodge.
Daar kan je al om 6 u ontbijten (bij Bright Angel pas om 6 u 30').
Bij het ontbijt kopen we ook onze lunch: sandwiches, bananen, appels, pastasalade. Daarbuiten hebben we nog een klein zakje chips en koeken bij. En natuurlijk water (elk 3 liter). Er is tijdens de zomermaanden ook wel water beschikbaar langs dit pad (1,5 mijl - 3 mijl - Indian Garden - Plateau Point) maar het is ook al ooit gebeurd dat er iets met de leiding scheelt. Dus voor de zekerheid.

En dan zijn we er klaar voor. Om 6 u 45' beginnen we aan de tocht.

Het is stralend weer vandaag. Dat wilt zeggen dat het erg heet gaat worden onder in de canyon.

Dalen gaat eigenlijk best wel goed. We houden een kleine pauze bij 1,5 mile resthouse en later terug bij 3 mile resthouse. Telkens vullen we ook onze waterflesjes bij (onze 3 liter blijft voorlopig onze reserve). We worden voorbijgestoken door de mensen die per muilezel naar beneden gaan.




Tegen 9 u 15' bereiken we Indian Garden. Tijd voor een langere pauze. We eten onze bananen en pastasalade (die kunnen het minst goed tegen de warmte).


Met dank aan NPS, wij zijn een foto vergeten te maken.

Om 10 u 30' vertrekken we richting Plateau Point samen met een koppeltje uit ... België. Op zich geen moeilijke wandeling, 1.5 mijl heen en 1.5 mijl terug. Maar ... het begint echt bloedheet te worden, er is geen schaduw en hier is geen zuchtje wind.

Bij Plateau Point hebben we zicht op de Colorado River en het binnenste van de canyon. (en we zien hoe ze de Phantom Ranch bevoorraden) Na een half uurtje gaan we terug naar Indian Garden.





Het is heerlijk in de schaduw bij Indian Garden. Volgens een ranger die we daar tegenkomen is het 35 ° C. We blijven nog een hele tijd genieten, slaan een babbeltje met andere wandelaars, lunchen.

Rond 14 u beginnen we aan de klim terug naar boven. Nu gebruiken we wel het water dat we zelf meebrachten. Tot 3 mile resthouse wandelen we samen maar daarna gaat mijn zoon op kop. Zijn tempo ligt hoger en ik ben eigenlijk geen vlotte klimmer. Afspraak is dat hij bij 1,5 mijl resthouse op me wacht. En dat doet hij ook. Ik kom hier aan met 20' achterstand. Nog even rusten en dan het laatste stukje. Dit is wel het zwaarste stuk want het is steiler met veel haarspeldbochtjes.



Ik moet nog even schuilen voor een hevige regenbui maar zie hierdoor wel schitterende regenbogen. Er is nog een wandelaar die samen met mij een boom deelt. Na de bui vertrek ik terug. Nog geen 10 meter verder stuikt de andere wandelaar in elkaar. Help. Gelukkig heb ik een beetje EHBO materiaal bij. Nu blijkt dat hij ook geen water en eten meer heeft. Ik geef hem een koek en wat te drinken. Er komt nog iemand bij en die geeft ook nog iets om te eten en nog wat water. Ik moet nu echt verder anders wordt mijn zoon ongerust. Om 17 u 45' kom ik aan bij de rim. Mijn zoon was er al om 17 u.


We gaan ons even opfrissen in onze cabin. Voor het avondeten in het restaurant van de Bright Angel Lodge kunnen we vandaag wel naar een mooie zonsondergang kijken.