Dag 15 : Torrey - Goblin Valley - Moab

22 juli 2012

Deze ochtend door een wel heel speciaal geluid gewekt.


Van het onweer van gisteren is niets meer te zien.

We rijden door Capitol Reef NP en stoppen bij de Petroglyphs. Deze werden gemaakt door Native Americans, verwant met de Anasazi.
(Petroglyphs = stukjes uit de bovenste laag van de steen gehaald)
(Pictographs = met een soort verf/kleurstof gemaakt)



Wat verder hebben we zicht op Capitol Dome.


Vlak naast de weg liggen versteende duinen.



Next stop: Goblin Valley State Park.
De rotsen zijn van zandsteen en door erosie vormen er zich paddenstoelvormige torentjes die wat op kabouters lijken.
Het is intussen weer 35° C.


Er zijn wandelpaden in Goblin Valley maar je mag ook gewoon zelf je weg zoeken.




De stop hier duurt langer dan voorzien. We beginnen dan ook honger te krijgen maar voor Green River komen we nergens een restaurantje of winkel tegen. Dus maken we haast. De Utah 24 loopt hier in 1 lange, rechte lijn. Er is in de verste verte niemand te zien. Maar toch, plots de Highway Patrol achter ons. Geen idee waar die plots vandaan kwamen. De agent informeert ons dat we 80 mph reden (en je mag hier maar 65 mph). Oh, echt? We doen heel verbaasd. De man vraagt naar mijn rijbewijs en wanneer ik hem het roze vodje papier toon (ik heb nog steeds geen upgrade van mijn rijbewijs gedaan), is hij helemaal van streek. Hij begrijpt niet goed wat er allemaal op staat dus ik vertaal één en ander. Jullie komen uit België? Euh ja dus. Zo'n fijn land, hij was daar ooit voor een politie conventie en had mooie herinneringen aan ons land. We mogen doorrijden zonder boete, maar wel aan een lagere snelheid. Woehoe, lang leve politieconventies. Dit had zomaar helemaal anders kunnen uitdraaien. De verdere weg naar Green River let ik heel goed op onze snelheid en rijd ik toch nog wel met klamme zweethandjes.

Op weg naar Moab doen we een korte stop bij Sego Canyon Rock Art & Ghost Town.
(3.5 mijl ten noorden van Thompson)
De rotswanden hebben meerdere petroglyphs en pictographs.


Iets verder dan de rotstekeningen ligt een spookstadje. Helaas valt ons plan om dat te gaan bezoeken letterlijk in het water. Het is plots hard beginnen regenen waardoor we ons bezoek moeten afbreken.

Laatste halte vandaag is Canyonlands National Park.
Ik was hier nog nooit, dus ik ben wel nieuwsgierig.
Wel al meermaals in Moab geweest maar het park trok me niet echt aan. Maar na veel gelezen te hebben, toch besloten het een kans te geven.

Dit park is eigenlijk verdeeld in 3 gebieden: The Maze, The Needles en Island in the Sky. Het is dat laatste waar wij heen gaan.
Tegenover het visitor center ligt de Shafer Canyon Overlook.



Buiten de uitzichtpunten kan je ook verschillende wandelingen doen.
Ondertussen is het gestopt met regenen.
Net op tijd zodat we naar Mesa Arch kunnen gaan.



We rijden naar het einde van de parkweg, bij Grand View Point Overlook.
Schitterend panorama hier. In het doolhof waar je op uitkijk ligt de samenvloeiing van de Green River en de Colorado River. Een goede verrekijker is zeker handig.
Langs het Grand View Point Overlook trail (2 mijl) krijg je steeds andere taferelen te zien.




Bij Green River Overlook sluiten we onze dag af.



Zonde (en spijt) dat ik hier nooit eerder geweest ben.

In Moab aangekomen gaan we nog inkopen doen voor het ontbijt en de picknick van morgen.

Zeker is wel dat we weer veel te weinig tijd voorzien hebben voor Moab en omgeving (en voor Capitol Reef). Tja, dan moeten we nog maar eens terugkomen hé.